نوشته شده توسط : بهزاد

۸ نکته برای سرمایه گذاری بر روی خانه‌ های کلنگی

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک و بالاترین سود است. سرمایه‌گذاری روی ملک و مستغلات به دلیل منعطف بودن بازار آن، کنترل صد درصد سرمایه، گردش مالی مثبت و رشد سرمایه در بلند مدت بی‌شک از بهترین انواع سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.
در هر دوره‌ای از شرایط اقتصادی می‌توان با سرمایه‌گذاری صحیح در زمان مناسب و موقعیت مناسب، سود سرشاری را به دست آورد. همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات جزء سرمایه‌‌گذاری‌های بلند مدت محسوب می‌شود که می تواند با حفظ ارزش واقعی سرمایه و پیش رفتن با فراز و نشیب بازار، ارزش افزوده چشمگیری برای صاحبان سرمایه به همراه داشته باشد.
بنابراین اگر خواهان بیشترین سود در این حوزه هستید باید صبر داشته باشید و با تامل و حوصله‌ی بیشتری، گام‌های بعدی را بردارید. در حقیقت سرمایه‌‌گذاری در بازار ملک و مستغلات گرچه در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بورس یا سرمایه‌گذاری در بازار کالا، از امنیت بیشتری برخوردار است، اما می تواند انتخاب پیچیده‌ای باشد. درک صحیح از شرایط، اصلی‌ترین نکته برای انتخاب صحیح نوع ملک و موقعیت مکانی آن خواهد بود. این مسئله که شما بتوانید با توجه به بودجه‌ی خود یا استفاده از تسهیلات مالی در نظر گرفته شده برای یک ملک٬ نسبت به خرید آن اقدام کنید٬ طی کردن مراحل بعدی را آسان‌تر می‌کند. ممکن است فکر کنید سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند دانش خاصی نیست اما برخلاف آنچه به نظر می‌رسد٬ بدون شناخت اصول سرمایه‌گذاری در بازار ملک سودی نصیب‌تان نخواهد شد. بهترین روش شناخت این بازار مطالعه و انجام تحقیقات گسترده درباره‌ی انواع ملک و ارزش سرمایه‌گذاری در موارد مختلف است. در این مقاله قصد داریم به بررسی سرمایه‌گذاری در خانه‌های قدیمی یا به اصطلاح خانه‌های کلنگی بپردازیم.

 

آیا سرمایه‌گذاری روی خانه‌های کلنگی عاقلانه است؟

برای پاسخ به این سوال باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکته این است که هدف خود را از خرید و سرمایه‌گذاری در خانه‌های کلنگی تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند فاکتورهای بعدی را با دید بازتری مورد بررسی قرار دهید. برای خرید خانه‌های کلنگی بطور معمول چند هدف وجود دارد:

  •  خرید خانه‌های کلنگی با هدف بازسازی و فروش این خانه‌ها با قیمتی بالاتر
  • خرید خانه‌های کلنگی برای سکونت تا زمان مناسب برای مشارکت در ساخت
  •  خرید خانه‌های کلنگی با هدف تخریب و ایجاد واحدهای نوساز
  •  خرید خانه‌های کلنگی با هدف فروش در زمان افزایش قیمت

خرید خانه‌‌ی کلنگی با هر هدفی بی‌شک سود کلانی عاید شما می‌کند. البته توجه داشته باشید برای دستیابی به سود و موفقیت در این سرمایه‌گذاری باید صبور باشید. همانطور که گفتیم برای خرید و سرمایه‌گذاری در خانه‌های کلنگی به طور معمول ۴ هدف وجود دارد که در هرکدام از این شرایط باید به نکات خاصی توجه کنید.

• مکان ملک
• سن خانه
• متراژ
• شمالی یا جنوبی بودن ملک
• امتیازات محل ملک
• زمان خرید
• قیمت خرید ملک
• سند و کارهای حقوقی موقوفی یا رهن بودن سند

مسلما با بررسی همه جوانب و انجام تحقیقات محلی درباره‌ی خانه‌ی مورد نظر و البته با در نظر داشتن شرایط اقتصادی جامعه و اطلاع از قیمت‌های روز، می‌توان از بوجود آمدن ضررهای احتمالی پیشگیری کرد. البته مواردی که ذکر شد در برگیرنده‌ی تمام مقاصد خرید و انواع خانه اعم از خانه‌های کلنگی، خانه‌های نوساز، ویلاها و… است. اما چه تفاوتی بین خرید خانه‌های کلنگی و خرید خانه‌های نوساز در موارد بالا وجود دارد؟

موقعیت مکانی ملک را بررسی کنید

سرمایه گذاری روی خانه‌ های کلنگی

سرمایه گذاری روی خانه‌ های کلنگی

موقعیت ملک یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که باید به آن توجه کنید. مکان ملک را نیز می‌توان از چند نظر بررسی کرد:

موقعیت ملک از نظر منطقه‌ای

دقت داشته باشید برخی مناطق از نظر رشد قیمت و منطقه، پتانسیل بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند. با شناسایی این مناطق و بررسی قیمت و منطقه می‌توانید سود بیشتری را برای خود رقم بزنید.

موقعیت ملک از نظر اجتماعی

مناطقی که وقوع جرم و جنایت در آن‌ها کمتر است و امنیت منطقه برای اهالی آن اثبات شده است، آینده‌ی بهتری دارند. فروش و واگذاری ملک در این مناطق با سرعت و سود بهتری انجام می‌پذیرد.

بافت منطقه

قدیم یا جدید بودن بیش از نیمی از یک منطقه، بافت آن محله را تعیین می‌کند. به عنوان مثال منطقه‌ی غرب تهران جزء بافت‌های جدید شهر تهران محسوب می‌شود. بنابراین متقاضیان بیشتری خواستار خرید ملک در این منطقه هستند.

اداری، تجاری یا مسکونی بودن موقعیت ملک

برخی از مناطق در هر شهری به عنوان مناطق تجاری یا اداری شناخته می‌شوند. این گونه مناطق از سوی شهرداری مجوز ساخت با کاربری اداری و تجاری می‌گیرند. بنابراین دقت کنید ملکی که قصد خرید آن را دارید در چه منطقه‌ای واقع شده است؟

سن خانه را درنظر بگیرید

در نظر گرفتن سن خانه برای مواردی با قصد تخریب و ایجاد واحدهای نوساز یا با قصد حفظ و فروش ملک در زمان افزایش قیمت، اهمیت چندانی ندارد. اما برای کسانی که قصد بازسازی خانه‌های کلنگی و فروش با قیمت بالاتر را دارند و همچنین برای آن دسته از افرادی که برای سکونت هرچند به مدت کوتاه، قصد خرید یک خانه‌ی کلنگی دارند، نکته‌ای مهم محسوب می‌شود.
سن یک بنا با شدت فرسودگی آن ارتباط مستقیم دارد. اگر ملک مورد نظر شما در هیچ دوره‌ای از زمان ساخت تاکنون بازسازی نشده باشد، این فرسودگی بیشتر نمایان خواهد بود بنابراین هزینه‌ای که صرف بازسازی آن خواهید کرد، ممکن است بسیار بیشتر از تصورتان باشد. لازم به ذکر است که هنگام بازدید از این خانه‌ها باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:
• سیستم لوله کشی و فاضلاب ملک
• سیم کشی ساختمان
• سیستم سرمایشی و گرمایشی
• نورگیر بودن ملک
• آشپزخانه و کابینت‌ها
• سقف و ایزوگام
• سرویس‌های بهداشتی
• بررسی درب‌ها
• بررسی ملک از نظر وجود حشرات موذی

به متراژ ملک و ابعاد آن توجه کنید

انتخاب یک خانه‌ی کلنگی با متراژ مناسب، از دیگر مواردی است که به فرد سرمایه‌گذار و مقاصد او بستگی دارد. با در نظر گرفتن بودجه‌ی خود و تعیین هدف از خرید یک ملک کلنگی، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. البته فراموش نکنید بازسازی املاک با متراژ بالا هزینه‌ای بیشتر برای شما به دنبال دارد. متراژ یک ملک در زمان ایجاد واحدهای نوساز و فروش آن‌ها نیز بسیار سرنوشت ساز است. چرا که در حقیقت واحدهای نوساز با متراژ کمتر از ۷۰ متر و بیشتر از ۱۲۰ متر، متقاضیان کمتری دارند.
از دیگر نکاتی که در این بخش باید به آن اشاره کرد، ابعاد یک ملک کلنگی است. فرض کنید شما خواهان خرید یک خانه‌ی کلنگی با متراژ ۲۰۰ مترمربع هستید. به نظر شما کدام یک از این ابعاد برای ساخت و ساز مناسب‌تر است؟ ۲۰متر×۱۰متر یا ۲۵متر×۸متر؟
مسلما ابعاد ۲۰متر×۱۰متر به دلیل بیشتر بودن عرض ملک مناسب‌تر خواهد بود. زیرا برای ایجاد واحدهای نوساز آزادی عمل بیشتری را برای سرمایه‌گذار به ارمغان خواهد آورد.

سرمایه گذاری روی خانه‌ های کلنگی

سرمایه گذاری روی خانه‌ های کلنگی

شمالی یا جنوبی بودن ملک در میزان سود شما موثر است

شمالی یا جنوبی بودن ملک به چه معناست؟ ملکی که در جنوب یک خیابان یا گذر واقع شده است را جنوبی و ملکی که در شمال یک خیابان یا گذر قرار گرفته است را شمالی می‌نامند. املاک جنوبی نورگیری بیشتری نسبت به املاک شمالی دارند. اما این ویژگی چه تاثیری بر روی سرمایه‌گذاری در خانه‌های کلنگی دارد؟
بنابر تصمیمات شهرداری و اصول ساختمان‌سازی، برای ایجاد واحد‌های نوساز در یک ملک شمالی که نورگیری کمتری دارد، سازنده موظف است ۶٪ مساحت موجود زمین را به عنوان نورگیر (به صورت نورگیر مرکزی) در نظر بگیرد که سبب کاهش فضای مفید هر واحد خواهد شد. حال اگر ملک جنوبی باشد، دیگر نیازی به صرف چنین فضایی برای نورگیر و کاهش مساحت مفید هر واحد نخواهد بود.

امتیازات محل ملک را بشناسید

فارغ از محل و منطقه‌ی قرارگیری ملک٬ هر خانه‌ای امتیازات محله‌ای خاصی دارد. هراندازه خانه‌ی مورد نظر شما امتیازات بیشتری داشته باشد در زمان فروش ملک، سودی بیشتری در انتظارتان خواهد بود. امتیازاتی از قبیل:
• دسترسی آسان به سایر نقاط شهر
• نزدیک بودن به بوستان یا فضای سبز
• نزدیک بودن به وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو
• دور بودن تقریبی از اماکنی با آلودگی صوتی بالا مانند مدارس
• نزدیک بودن به امکانات تفریحی-ورزشی
• دسترسی آسان به امکانات درمانی و پزشکی
• قرار نگرفتن در خیابان‌های پر تردد با حجم ترافیک بالا
• و…

زمان مناسب خرید، فروش یا آغاز ساخت و ساز را تشخیص دهید

برای خرید یا شروع ساخت و ساز یک ملک و حتی برای بازسازی آن باید زمان مناسبی پیدا کنید. مطمئنا توجه به قیمت روز ملک و قیمت مصالح بسیار مهم و حیاتی است. اگر در زمان خرید یا حین بازسازی و ساخت و ساز از قیمت‌های روز مطمئن نیستید، عجله نکنید و با بررسی دوباره‌ی همه جوانب با اطمینان بیشتری ادامه دهید. فراموش نکنید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک زمانی است که بازار در آرامش به سر می‌برد.

قیمت خرید ملک را در لحظه بررسی کنید

اگر خواهان پیشرفت در بازار ملک هستید، باید با تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها خودتان را سازگار کنید. بازار ملک و مستغلات یکی از منعطف‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است که با آگاهی و اطلاع دقیق از قیمت‌های روز می‌توانید سود کلانی را نصیب خود کنید. با تحقیق و بررسی جامع املاک، می‌توانید خانه‌های کلنگی با شرایط مناسب پیدا کنید که به دلایل مختلف، زیر قیمت روز بازار به فروش می‌رسند. توصیه‌ی ما این است که در مواجهه با چنین مواردی عجله نکنید و با انجام بررسی‌های لازم بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید.

برای بررسی سند و کارهای حقوقی از یک کارشناس یاری بگیرید

بسیار ناراحت کننده خواهد بود که پس از پشت سر گذاشتن همه مراحل ذکر شده، خانه‌ای با سند مشکل‌دار خریداری کنید. سندهایی که در رهن بانک هستند یا خانه‌هایی که وکالتی به فروش می‌رسند باید از نظر حقوقی بررسی شوند. همچنین سندهای موقوفی و دارای اصلاحیه از جمله مواردی هستند که احتمال دارد با آن‌ها مواجه شوید. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده بهتر است با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 



:: برچسب‌ها: خانه کلنگی , خانه , خانه فرسوده , شهر24 , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()